Zit jij soms ook vastgelijmd op de bank terwijl je eigenlijk wil gaan sporten? Heb je een droomproject of businessidee dat maar niet van de grond komt, omdat je het maar uit blijft stellen? Stroomt je e-mailinbox over óf ben je gewoon écht niet blij in je werk?

Er is een oplossing.

Vorige week verscheen het nieuwe boek van Sarah Knight in een Nederlandse vertaling: Get your sh*t together. Zoals de titel al doet vermoeden neemt de Amerikaanse geen blad voor de mond. Op humoristische wijze wijst ze je op je mankementen. Alsof je moeder in de krochten van je ziel kan kijken en je een schop onder je kont geeft.

New York Times noemde Knight al ‘de zelfhulpversie van Weird Al’ en The Observer kroonde haar tot ‘antigoeroe’, en die omschrijvingen kloppen wel. Eerder verscheen er al een boek van haar hand met de veelzeggende titel The Life-Changing Magic of Not Giving a F**k. Dat ging volgens haar over “hoe je een einde kunt maken aan je karige tijd doorbrengen met mensen die je niet mag en met wie je dingen moet doen die je niet leuk vindt”.

Haar opvolger gaat juist over hoe je je kunt indelen zoals jij dat wilt. Ze schrijft over de kracht van negatief denken, het sparen van energie, de bullshitcyclus, vermijdingsgedrag voorkomen en op een goede manier egoïstisch zijn om je doelen te bereiken.

Orde op zaken stellen

Knight leert je niet tienduizend afzonderlijke dingen, maar een simpele aanpak. Volgens de schrijfster zijn er op deze wereld drie typen mensen die wel een boek kunnen gebruiken om hun zaken op orde te krijgen. Want dat jij veel voor elkaar krijgt op een dag, wil nog niet zeggen dat je je zaken op orde hebt.

Daarvoor gebruikt ze - jawel - de drie fictieve eekhoorntjes uit de Amerikaanse animatiefilm Alvin en de Chipmunks. Mocht je nu willen afhaken, je zal je verbazen als blijkt dat er ook in jou een Alvin, Theodore of Simon schuilt.

Van de drie fictieve eekhoorntjes is Theodore jong, lief en naïef. Maar: hij maakt van het leven een puinhoop, raakt zijn spullen kwijt, is altijd te laat, nooit goed voorbereid en voortdurend overweldigd. Hij maakt het leven nodeloos ingewikkeld. Mocht je jezelf hierin herkennen, gefeliciteerd, je bent een Theodore.

Alvin daarentegen gaat zijn gangetje, maar blijft hangen in een te lage versnelling. Hij kan prima de schijn ophouden, maar valt uiteindelijk onherroepelijk door de mand. Ofwel: je kunt de dagelijkse dingen redelijk aan, maar zodra je iets op grotere schaal wilt doen (relaties, carrière) faal je jammerlijk óf ben je min of meer per ongeluk succesvol.

En dan hebben we nog Simon: hij heeft zijn shit enorm goed op orde en spoort Theodore aan en ruimt de rommel van Alvin op. Maar, Simon houdt de schijn op, mentaal sterft hij duizend doden en shit glipt tussen zijn vingers door. Al zie je daar aan de buitenkant niks van.

3 stappen

Het klinkt allemaal misschien wat flauw voor sommigen - begrijpen we - maar Knights praktische stappenplan is voor alle drie de types interessant. Of je nu zit te verpieteren in een baan die je niet leuk vindt, of wéér een overstromende e-mailinbox hebt. Met deze drie stappen krijg je je shit together.

1. Bepaal je strategie
Bepaal je doel en maak een plan. Maak het niet moeilijk, houd het allemaal behapbaar zodat je het doel in een aantal makkelijke stappen kunt voltooien.

2. Focus
Je doel bereiken gebeurt niet vanzelf. Maak daarom tijd vrij in je agenda om elke stap te voltooien.

3. Doorpakken
Super dat je nu een afgebakend doel hebt. En dat je alles in je agenda hebt genoteerd. Maar: als je het niet daadwerkelijk gaat uitvoeren, schiet je nog niks op. Doe daarom alles wat nodig is om de stappen af te kunnen vinken.

Knight legt het simpel uit. Stel jezelf deze vragen: Wat is er mis in mijn leven? En waarom is dat zo? Wat is mijn doel om dat te gaan veranderen?

Als je bijvoorbeeld achterloopt met je werk (vraag 1), omdat je te vaak zit te internetten en daardoor niet aan belangrijke zaken toekomt (vraag 2). Dan is het doel simpel: minder tijd online doorbrengen. Hoe je dat gaat doen, dat is jouw strategie.

Must-do

Klinkt makkelijk gezegd dan gedaan, daarom is het volgens Knight belangrijk om geen to-do-lijst bij te houden, maar een must-do-lijst. Stel prioriteiten en doe op een dag allereerst wat strikt noodzakelijk is. Je zult zien dat je agenda ineens een stuk leger is én een stuk behapbaarder. Voor je het weet heb je óók tijd voor leuke dingen. Of op tijd komen.

Heb je deze kleine zaken eenmaal op orde, dan is het volgens de schrijfster tijd om ook De Grote Shit op orde te krijgen. Zoals het vinden van een nieuwe baan, omdat je zielsongelukkig bent in die waar je nu in zit. Uit je schulden komen, vriendschappen opbouwen of eindelijk weer eens een hobby oppakken.

Welke eekhoorn je ook bent, Knight weet precies uit te leggen waar in dit proces de uitdaging voor jou zit. Feit blijft: als je een probleem hebt, dan is het voor iedereen belangrijk om te stoppen met jammeren, adem te halen, een strategie te bepalen, te focussen en je erin vast te bijten.

‘O shit’-momenten

Knight had zelf twee jaar geleden een ‘O shit’-moment. Ze was zo depressief dat ze ‘s morgens amper uit bed kon komen en had zenuwinzinkingen. De schrijfster bouwde al vijftien jaar aan haar carrière in het zakenleven, dan kon ze nu toch niet zomaar stoppen omdat ze haar werk niet meer leuk vond?

Ze ontwikkelde haar eigen methode om haar vaste baan op te kunnen zeggen, te gaan freelancen én genoeg geld te hebben om van haar appartementje in New York naar het Caraïbische gebied te verhuizen (haar droom). Want zoals ze zelf zegt: “Ik geloof niet in ‘te moeilijk’. Dat is een andere manier om te zeggen dat je hebt opgegeven voordat je het zelfs maar hebt geprobeerd.”

Meer praktische tips vind je in het boek.

LEES OOK: 5 tips om weer controle te krijgen over de stortvloed aan e-mail, Slack en WhatsApp

the-work-2172684_19201